Pengenalan | ||||||||||||||||
Di bawah RMKe-9, sektor pertanian diberi tumpuan yang khusus terutamanya aktiviti-aktiviti pengeluaran dan nilai tambah yang boleh meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan menjadikan sektor pertanian sebagai penjana pertumbuhan ekonomi ketiga negara. Penekanan diberikan kepada beberapa aspek pembangunan pertanian termasuk pengeluaran berkualiti yang mempunyai nilai tambah yang tinggi menerusi aktiviti seperti pemprosesan, penggredan, pembungkusan, pelabelan dan penjenamaan.
Program Ladang Kontrak adalah salah satu projek berimpak tinggi yang di perkenalkan sebagai salah satu mekanisma untuk membantu pengusaha pertanian berskala kecil dan sederhana dalam menjamin pengeluaran hasil pertanian mereka mendapat pulangan yang setimpal. Program ini di jalankan secara integrasi di bawah konsep MOA Inc. melibatkan Jabatan/Agensi seperti:
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Objektif Ladang Kontrak | ||||||||||||||||
Objektif utama yang telah ditetapkan bagi Program Ladang Kontrak adalah;- | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Skop Program Ladang Kontrak melibatkan petani di bawah pengelolaan Jabatan Pertanian, Lembaga Pertubuhan Peladang, Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Sabah dan Kementerian Pemodenan Pertanian Sarawak sebagai pengeluar dan FAMA/Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia bertindak sebagai pembeli dan bersetuju menjamin pasaran hasil tanaman di mana petani mengeluarkan hasil tanaman mengikut jenis, varieti, kualiti, gred, pembungkusan dan jadual pengeluaran yang ditetapkan.
Bagi pengeluaran buah-buahan, Program Ladang Kontrak memberi tumpuan kepada ladang kelompok di samping usahawan dan pengeluaran individu di bawah Jabatan/Agensi dan pengeluaran individu swasta. Bagi komoditi nanas pula, pelaksanaannya adalah di bawah bidang kuasa Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia.
| ||||||||||||||||
Faedah Ladang Kontrak | ||||||||||||||||
Antara faedah yang diperolehi dengan menyertai ladang kontrak ialah:- | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Kaedah Perlaksanaan | ||||||||||||||||
Kaedah pemasaran bagi program ladang kontrak dilaksanakan melalui 2 cara. Iaitu :- | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Belian Terus Oleh Fama | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Pemasaran Hasil Ladang Kontrak | ||||||||||||||||
Semua hasil pengeluaran Ladang Kontrak akan dipasarkan melalui saluran-saluran berikut :- | ||||||||||||||||
|
إرسال تعليق